Onze missie en visie

"Samen lerend naar de toekomst!"

Onze kernwaarden:

• Betrokkenheid
  • Samen
  • Toekomstgericht

Wat voor ons belangrijk is:

• Leerlingen klaar maken voor HUN toekomst.
  • Leerlingen basiskennis en -vaardigheden laten ontwikkelen.
  • Leerlingen leren omgaan met zichzelf, anderen en de wereld.
  • Leerlingen hun talenten laten ontwikkelen.

De belangrijkste taak is het verzorgen van onderwijs aan kinderen van vier tot dertien jaar. Naast het verzorgen van onderwijs leveren wij een bijdrage aan de opvoeding en de vorming van de leerlingen. De onderwijsdoelen en de opvoedingsdoelen zijn in ons onderwijs zo nauw met elkaar verweven dat ze wel te onderscheiden maar niet te scheiden zijn. Opvoedingsdoelen zijn min of meer de achtergronden van onze onderwijsdoelen: zij bepalen de inhoud ervan. Het lesgeven is de kern van ons werk. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. De teamleden zorgen voor een pedagogisch klimaat waarin alle kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen.
We zien dit doordat de kinderen:

• met plezier naar school gaan;
  • zich veilig en geaccepteerd voelen;
  • zichzelf kunnen zijn;
  • belangstelling hebben voor elkaar;
  • elkaar accepteren zoals ze zijn.

We zien dit doordat ieder teamlid:

• er is als persoon, voor zowel de kinderen als zijn collega’s;
  • oor en oog heeft voor de kinderen;
  • kinderen accepteert zoals ze zijn;
  • met plezier en humor lesgeeft;
  • kinderen en collega’s kan aanspreken op hun verantwoordelijkheden;
  • in teamverband zaken bespreekt en evalueert.

Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:

• Interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs.
  • Onderwijs op maat geven: differentiëren.
  • Gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend).
  • Een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen.
  • Kinderen zelfstandig (samen) laten werken.

Identiteit

Onze school is een Rooms Katholieke basisschool. De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is verweven in het onderwijs. We besteden structureel en expliciet aandacht aan geestelijke stromingen. We zien een sterke relatie tussen levensbeschouwelijke vorming, sociaal-emotionele ontwikkeling (o.a. omgaan met de ander en de omgeving – ontwikkeling sociale vaardigheden) en burgerschap. We vinden het belangrijk dat leerlingen op een goede wijze met elkaar omgaan en dat ze respect hebben voor de mening en visie van anderen. De leerlingen worden op een positieve wijze door de leerkracht benaderd; hij benadrukt het goede van elk kind, sluit aan bij de positieve prestaties, prijst de leerlingen, straalt enthousiasme uit, geeft blijk van hoge positieve verwachtingen van de leerlingen en toont belangstelling voor wat de leerlingen bezighoudt.